Sunday, 18 December 2011

Ragu...???

Assalamualaikum....
hye diary......
hmmm...syeira ngh buntu skrg ni......
diary nk tw???
syeira xtw la...sjk2 ni ati syeira d serang perasaan ragu je.....
sume nye sbb CINTA.....
syeira salu pk yg syeira ni hya bayangan org lain je.....
sbb syeira tw yg dy masih syg kn lagi ex girlfren dy.....
mmg sush nk lupe kn org yg kte syg.....syeira tw....
syeira tw sume 2.....tp.....hmm....dy tw x ape yg syeira rase...???
dy cte mcm2 kt syeira psl dy ngn ex dy dlu.....syeira dgr je....
syeira xksh....syeira tw sbnrnye dy nk luahkn ape yg tsmpn d hati.....
dlm mse yg sme syeira tw, dy msih ingtkn ex dy......tp....dy tw xsbnrnya hati syeira terguris...???
hmm......syeira xsgka sbnrnye....tp 2 sume da lepas...xpe...syeira wt dek je....
Tp....1 ari syeira tye dy...dy syg syeira x?dy jwp...'mstla b sygkn syg'
syeira tye ag...byk mne syg 2?dy jwp..'byk pasir yg ade d pantai'...
then,syeira tye ag, ezati???pas2 dy jwp....' sbnrnye bnd ni syg kne tw...b bkn nk kcewe kn syg tp b xnk hbgn kte retak sbbkn bnd ni....erm,sbnrnye b msh syg kn dy'.....
ble syeira bce je msj 2....Ya Allah!hya tuhan yg tahu.......sesak nafas pun ade.....
syeira xbleh tdo mlm 2....1 ari syeira nangis.....cdy sgt....
syeira tw...perasaan org xbleh dpakse.....hmm.....
dr ari 2...ati ak sntiase cdy....tp ak salu bdoa supaya ak kuat....
syeira ade tye jgk...lau jmp syeira salu ingtkn ex ke?dy kte kdg 2 ade....
dy kte muke syeira sbijik cm muke ex....tp bg ak x pun.....
urm...ak xsme ngn dy!!....lau bleh ak nk ckp kt yg ak ngn ex xsme....
ak xbleh wt ape yg dy nk...mcm ex wt...
ak ade pndirian ak...ak ade maruah...ak xnk malu kn umi ngn ayah........
ak xnk tgk dorg nangis sbb prangi buruk ak....ak xnkkk!!!!
fuhhhh....!!!
xpe.....skrg ni,syeira kne kuat utk hadapi bnd ni.....

Sunday, 4 December 2011

miss YOU "DIASYEIRA"!!!!!!!!

Assalamualaikum........
hye diary!!! lame gler x on....hmm....
sorry la.....syeira busy ckt......rindu sgt kt diary.....
Diary nk tw???!!....syeira ade byk sgt story.....
selame x on diary byk benda cdy n happy yg blaku kt syeira......
lau syeira nk story kn pun smpai esok x habis.....
hmm....biase la kn, hidup.....mmg cm ni.....
pahit, manis sume ade.......
ape pun syeira kne harungi jgk.....
diary....syeira da msuk sem 4 da.....skjp je kn....
lg 2 sem je nk abs diploma.....hmm.....
abs diploma, xtw ape lak yg akn jd......
erm,...ape pun syeira nk naik kn pointer utk 3 sem trakhir ni....
syeira nk wt umi n ayah tersenyum.....
syeira da byk wt dorg mrh n menangis.....syeira xnk bnda 2 brulang lg......
kalau boleh....., sblm mata syeira terpejam rapat syeira nk tgk dorg tersenyum bahagia....
syeira nk tgk org yg syeira syg tersyum bahagia........
bkn menangis n marah kesedihan.....
UMI....
AYAH......
ADIK......
B.......
sentiasa di ati syeira.......
Ya Allah, kuatkn lah hamba mu ini utk menempuhi hidup yg penuh dgn panca roba ini.....

Blog utk subject IT....!!!

Hye kwn2!!!!
erm,.....syeira nk mtk cdgn ckt bleh???
sem ni syeira blaja subjek IT....then, kne wt 1 assignment ni.....
syeira 1 class kne wt business mlalui blog......
hmm....so, syeira pye group xtw nk wt business ape kt dlm UiTM Pahang ni.....
urm, bleh x tolong bagi cadangan???....please.......

Wednesday, 12 October 2011

DiAsyEira: Personaliti menurut tanah, air, api dan tanah

DiAsyEira: Personaliti menurut tanah, air, api dan tanah: Kedudukan dalam keluarga juga boleh memberi gambaran terdekat tentang personaliti dirimu. Apatah lagi ia boleh dikaitkan dengan empat unsu...

Personaliti menurut tanah, air, api dan tanah


Kedudukan dalam keluarga juga boleh memberi gambaran terdekat tentang personaliti dirimu. Apatah lagi ia boleh dikaitkan dengan empat unsur asas seperti tanah, air, api dan angin. Jadi, apa kata kamu nilai sendiri keputusan kali ini.
Tanah – Anak pertama, kelima dan kesembilan
Air – Anak kedua, keenam dan kesepuluh
Api – Anak ketiga, ketujuh dan kesebelas
Angin – Anak keempat, kelapan dan kedua belas
Tanah
Individu yang tergolong dalam kategori ini dikatakan memiliki sifat merendah diri dan tidak cerewet. Sifat merendah diri sememangnya sifat yang dipuji namun sekiranya keterlaluan, pasti sifat ia mampu mengundang impak negatif dalam diri kamu. Mungkin telah tiba masanya untuk kamu merubah sikap sambil lewa kamu itu dan membentuk keperibadian yang lebih tegas dan berpendirian. Namun itu bukan bermaksud kamu perlu melaku kan perubahan secara drastik, sebaliknya mulakan setiap perubahan itu dengan perlahan-lahan. Oh ya! Kamu juga digambarkan sebagai individu yang sentiasa bersifat tenang dan bijak mengimbangi emosi. Apa kata, kamu kekalkan jedua-dua keperibadian postif tersebut dan baiki lain-lain kelemahan yang ada. Biasalah, setiap manusia yang lahir di dunia ini memiliki kelemahan dan kelebihan masing-masing.
Air
Sesuai dengan unsurnya, individu yang tergolong dalam kategori ini disifatkan sebagai individu yang berjiwa agak sentimental dan mudah mengeluarkan air mata. Ketulusan hatinya pula tidak perlu diragui kerana mereka yang terdiri dalam katego ri air ini memiliki sifat mengambil berat dan sentiasa berusaha untuk membahagiakan pasangannya. Tidak hairanlah sekiranya si dia dilihat memiliki sifat yang agak romantis. Jadi, bagi kamu yang masih berseorangan… bolehlah mula mencari teman yang terdiri daripada golongan ini!
Api
Individu yang tergolong dalam kategori unsur api ini dilihat memiliki sifat bertanggungjawab dan cekap dalam melakukan apa jua perkara. Selain itu, si dia juga mampu menjadi pendengar dan penasihat yang baik. Orang di sekelilingnya sentiasa berasa selamat apabila berdampingan dengan individu ini kerana individu dari kategori ini dikatakan memiliki sikap sering berhati-hati dan peka dengan keadaan sekeliling.
Angin
Bijak berkomunikasi dan sentiasa memelihara adab kesopanan menjadikan individu ini disenangi oleh teman-teman sekeliling. Tidak hairanlah sekiranya si dia sering dikelilingi ramai teman tak kira tua mahupun muda. Sifat manis mulutnya dan bijak bermain kata-kata mungkin akan membimbangkan setengah pihak namun itulah sifat semula jadinya yang sukar untuk dikikis. Bersesuaian dengan sifat angin, individu yang tergolong daripada unsur ini dikatakan memiliki keinginan dan kemahuan yang tidak tetap. Lebih menggusarkan lagi, hatinya terlalu cepat berubah dan mungkin itulah yang menyebabkan mereka kerap bertukar-tukar pasangan.

Wednesday, 28 September 2011

Maafkan aku...

Assalamualaikum w.b.t
Lama juga ak x on DiaSyeira ni....
em,ak busy la....xsmpt nk on....ak on fb pun kjp2 je....
hmm.....yelaa...ak en ngah final exam skrg ni.....
tp skrg ak ade kt umah...ak balik smalam....
actually, paper ak xabs ag, but ak lek gak coz gap antara paper ak yg last ni jauh sgt....
so, ak lek la...drpd ak duk sorg2 kt sne xde kwn en....
Hmmm....sbnrnye ak ade problem ngn bf ak.....
nth la diasyeira ak da xtw nk luahkn kt spe...ati ak cdy sgt.....
ak tw slh ak....np la ak ni BODOH sgt....xpndai jg ati bf sndri....
hmmpp....ak xtw la....ak cdy sgt....ak syg dy....xde org lain da...
dy je seorg lelaki yg ak syg slain drpd ayh ak....
ak mcm xde daye nk wt keje lain skrg ni.....
mkn ak xde slera,tdo ak xlena,mndi xbsh.......
ak asyk tkngkn bnda ni je....ak tkt....tkt ape???
ak tkt ak xsmpt nk jmp dy....xsmpt nk dpt kmaafan dr dy.....
mmg kwn2 ak mrh ble ak ckp psl mati....tp ak tkt....
ajl maut d tgn Tuhan....siang malam ak bdoa mudh2an dy akn mmaafkn ak...
kalau la dy dgr isi ati ak........
dan ade dpn ak, ak nk salam dy dan mohon kmaafan dr dy.....

B......syg mtk maaf sgt2...syg mtk maaf sbb slalu wt b marah
syg salu wt b kecil ati.....syg xpndai jg ati b.....syg mtk maaf sgt2....
syg jnji, syg akn prbaiki sikap syg....
b.......syg tlalu syg dan cintakn b.....mmg cinta kn Allah adalah pnting....
Allah adalah yg ptama
Rasul adalah yg kdua...
Umi ayh adik adalah yg ktiga...
B ( Yusnorhafiz ) adalah yang ke empt.....
B......jujur dan ikhlas syg ckp.....syg sgt cintakn b......
syg mahu hidup smati ngn b......syg mahu jodoh kte pnjg hingga ke akhir hyat dan ke syurga.....
stiap kali dlm doa slps solat syg ak bdoa moga2 hubungan kte d restui oleh semua.....
b........syg hrp b dpt maaf kn syg......
b........jika syg xde....b jgn mnangis....
syg tw ade byk gadis yg lebih baik dr syg.....syg nk b hdup bahagia walaupun tanpa syg....
b kne jnji ngn syg,b kne hdup bahagia.....syg xnk b cdy2.....
biarla syg sorg je yg cdy......b.....ingt tw....jnji ngn syg....

salam kemaafaan,
dari insan yang mencintaimu...... 
syahira syeira

Friday, 23 September 2011

Exam Sem 3!!!!

Assalamualaikum.......
Hye dairy!!!
urm,exam lagi......adoh....sakit otak.....
mcmane.....td ak exam mcm taik jee....cdy laa....
ak isau gler lau kne repeat ag.......ak xnk.....!!!!!
satu ag,...esok umah bf ak ade kenduri n open house....
ak xdpt pegi...cdy je....da 3 kali ak cancel g umah dy...
cdylaa....nk nangis pun ade.....da la ngah exam ni.....
waawaawaa......:'(

Wednesday, 14 September 2011

Digital Clock Ornamental Button - Islamic Clock Widget

Digital Clock Ornamental Button - Islamic Clock Widget

I miss you.....

hye....!!!erm,arini ak ade kt umah....hehe...ak blek ari selase ari2......
ingtkn dpt jmp dy....tp x.....tb2,adk dy skt lak......hmm.......
xtw la ble bleh jmp......
ak rindu dy sgt....smlm dy x contact pun.....xtw np.....
mgkn sbb xde kredit kot....hmmm........
nk tw x.....??????
urm.......sbnrnye ak syg dy sgt2.......
walaupe pun jd ak ttp nk kawen ngn dy.....
2 jnji ak pd dri ak.......tp,ak tkt......
tkt cinta ak dan dy xd restui.....
hmmmm.........mcmane ye......ak hanye mampu bdoa jee.....
ak xbleh ngn org lain....ak da selesa ngn dy....
ak rse ak xbleh bpisah ngn dy mlainkn ajal.....
emm.......moga2 cinta ak dan dy d restui oleh semua......
insyaAllah.......aminn............^_^

Wednesday, 24 August 2011

Kecantikkan...!!!

Saya sangat setuju bahawa kecantikan bukan hanya pada luaran sahaja tetapi kecantikan dalaman harus juga dijaga.Jika seseorang itu hanya mementingkan pada luaran sahaja,mereka akan hanya membuang wang mereka hampir mencapai sekitar beribu-ribu manakala wang dipakai itu boleh diguna untuk membeli benda yang lebih berfaedah.Memang wanita harus menjaga kecantikan tetapi dengan tidak membelanjakan wang mereka dengan banyak dan waktu mereka tidah terbuang begitu sahaja.Kita juga harus memiliki peribadi dan hati yang sangat mulia.Jika mempunyai wajah yang cantik tetapi mempumpunyai hati yang busuk dan tuturkata yang amat biadap,mungkin seseorang itu tidak akan dipandang oleh masyarakat.Pada masa kini,dengan peralatan teknologi yang amat canggih,seseorang itu boleh mendapatkan rawatan kecantikan dengan cepat sekiranya mereka mempunyai wang yang sangat banyak seperti botox.Seseorang itu berdosa jika mereka merubah apa yang telah dikurniakan oleh yang maha esa. Jika yang tidak mempunyai wang untuk perawatan itu mereka hanya dapat menggunakan bedak sejuk yang boleh memutihkan muka seseorang dan krim-krim untuk mencegah jerawat,krim pemutih dan kirm untuk menghilangkan jerawat.kecantikan sangat penting pada setiap individu dan masyarakat dan jangan lupa kecantikan hati juga harus dijaga.

Tuesday, 16 August 2011

nasib aku..

Hmmm.....np la nasib ak mcm ni....org nak ak phm prasaan dorg tp knp org xphm prasaan ak.....
ak tw ak ni lmh.....salu di jatuh2kn org....knp ea....sume org wt mcm 2....
cdyla....xde org pun phm prasaan ak......ak tw,ak ni spe......
tp jiwa ak tseksa tw x....em,xpela...lau da mcm ni nasib ak,nk wt cmne....
dah ni ktntuan Tuhan....ak hnya mampu bsabar jelaa....
tp.....ak da puas bsabar......kdg 2 ak pk baek ak xpyh hidup....
ble pk kn lek,xelok pk cm 2.....bdose......hmmm......
xpela...ak kne  truskn hidup jgk.....ak kne kuat.....
[ak soh org kuat,ak pun kne kuat.....ni dugaan syera.....ni la hidup....
kau kne tmpuhi semua ni shgga kau mati nnt.......hidup ni byk cubaan dan dugaan....
jd kau kne berusaha,berdoa dan berserah tawakal  pd Allah!.....]

Tuesday, 26 July 2011

lame x ber blogy..

Hee....Assalamualaikum.......
hmm...lame xbkak Diasyeira......
Sorry.....syeira busy la.....mggu ni la plg busy...
Byk assignment xwt ag...pas2 ade test la plak....
Fuhh.....mmg pntla......
miss u sgt2.....Mmmuahhx!!!
Ade byk bnda syeira nk cter....tp nnt la....
ble syeira xbusy,syeira on blog ag k....Tata!

Thursday, 30 June 2011

semakin jauh..

Hmmm.....knp ea...sjk2 ni ak rase dy smakin jauh dr ak....?????
Knp??? dy da x syg aku ke???hmm..=( sdy nye kalo btol.......
ak syg dy sgt2.....ak xnk dy tgglkn ak....ak tlalu syg kn dy....
Tolong la ak...Ya Allah......bantu la ak......

Thursday, 23 June 2011

Web cam...

Yea2!!!!!!!!!!esk xde klas....klas cancel.....huhu.....
bleh tido lambat......
hehehe....bleh ber web cam.....
sonoknye.....
ak rindu dy sgt2.....mggu ni xleh blek......
ade program la plak....huhf!....
so...dgn cre ber web cam la ak bleh tgk muke dy......
hmmm.....sdykn.....
tp nsb bek bleh web cam......
sonok sgt dpt tgk muke dy....hehehe...
dy pun sonok sgt...ak ske tgk muke dy happy.....

Tuesday, 21 June 2011

Kawin???!!!!

Hahaha....mggu ni ak asyk dgr citer sal kawin je....
np ekk???....hehehe...klakar gak...
dlu mse skola ble citer sal kawin msing2 kte
'eee....xnk laa...nk blaja dlu'....hahaha....
ble da msuk U ni.....ble citer sal kawin je, dorg ske....
hahahaha.....ak pun wt2 ske laa.....ak pun nk kawin.....
spe xnk kawin kn...hehehe...tp, ape pun ak kne abs blaja dlu....
pas2 keje....cari wet....bleh tolg umi ayh ak.....ye x???
haha...pas2 ak nk bli aset utk dri ak....ish!!!penting tw.....
utk dri ak gak...ak pk ak nk bli umah n kete...ckup r 2 en.....
bpada-pada sudah.....hehehe........
pas2 da ade wet, da bkmmpuan n bkl pneman hdup ak 
da sdia utk pinang akkawin laa.....hehehe.....mepek je en ak ni....
brangan xsudah.....ni bkn brangan tp mmikirkn mse hdpn....huhu....
 


2 sumenye dgn izin Allah s.w.t.....Aminn...mudah2an....=)

Monday, 20 June 2011

Aishiteru..

Hehehe.....AISHITERU....pkataan baru yg ak blaja....
AISHITERU means Aku Cinta Kamu!!!or I LOVE YOU!!!
hehehe....aishiteru ni pktaan jepun...lagu dy pun best....
tp bkn org jepun yg nyanyi org endon yg nyanyi....
Best!....lirik dy penuh makne bg ak....











Mcm antara ak dan dia....
yela ak ngn dy study tmpt yg blainn.....
ak kt pantai timur si dia plak study kt utara.....hmm....
2la dugaan bercinta.....tp okla....
antara ak dan dia bahagia sgt....
tmpt tggl ak dan dia xla jao....ble ak lek hometown bleh la ktorg jmp ag...
Ak taman desa...dy plak puchong....so,xde r jao sgt....hehe...
ak hrp hbgn antara ak dan dy kkl slamenye....
ak da mls da nk cari cinta baru.....bia inila yg terakhir....
Aminn.....InsyaAllah......^_^ syeira <3 apisz

Monday, 13 June 2011

miss YOU "DIASYEIRA"!!!!!!!!

Waaaa!!!!! Rindu gler kat blog.......
lame x update....huhuhu....
sorry la....yela,sjak2 da msuk study lek ni busy ckit......
ni baru pmulaan sem 3.....nnt da pertghan sem ag busy.....
nak2 ag ngn subjek sem ni ag byk dr sem2 lps.....
haa.....mmg busy la kn.....
hmm.....sbnrnye byk bnde syeira nk cite....tp tlmpau byk....
sedih, gembira sume ade,....tp yg byk nye sedih.....
em,syeira nk tye la.....
sedih x lau org yg kte syg ade mslh yg bsr tp, kte xtw nk tolg dy
cmne......???
syeira sedih laa.....hmm....xpelaa...nnt syeira nangis ag....
dy xnk tgk syeira nangis,...tp.......syeira xthn.....
syeira xnk khilangan dy......
tolg la.....jgn ambil dy dr syeira......Ya Allah...bantula hamba mu ini.....

Friday, 20 May 2011

CINTA...

Cinta itu amat luas.....seluas-luasnye....
sukar di ungkapkan...kerana ianya lahir dari hati tulus dan suci......
banyak makna cinta jika ingin di erti kan......
cinta berkait rapat dgn kasih sayang.......
Bagi aku cinta itu penting n amat d prlukan dlm hidup....
CINTA???????
kpd SIAPA?????
Ermm....bg ak....cinta pd:


1. ALLAH
2. RASUL
3. UMI AYAH AKU....
4. SAUDARA KU...
5. INSAN YG AKAN MENJADI TEMAN HIDUP KU....
6. SAUDARA SEISLAM....

Wednesday, 11 May 2011

Rahsia keserasian anda

RAHSIA KESERASIAN PASANGAN



Bunyi sebutan nama; iaitu jika bunyi di :-

Depan = Markah 9
Atas = Markah 8
Bawah = Markah 5

Contoh:-
Nama Lelaki : Ahmad Azhar
Sebutan : Ah + mad + Az + har
Markah : 8 + 8 + 8 + 8
Jumlah : 32 

Nama Perempuan : Arni Nazira
Sebutan : Ar + ni + Na + zi + ra
Markah : 8 + 5 + 8 + 5 + 8
Jumlah : 34

So Jumlah Keseluruhan : 32 + 34 = 66

Mencari baki :-

Jumlah 66 dibahagi pula dengan nombor 9, 7, 5 dan 3.

Iaitu:-

66 bahagi 9... baki ialah 3
66 bahagi 7... baki ialah 3
66 bahagi 5... baki ialah 1
66 bahagi 3... baki ialah 0

** Oleh itu baki ialah 3, 3, 1 dan 0 (baca dari atas ke bawah)

Peringkat perjalanan usia perkahwinan (9, 7, 5, 3)

# 9 - Di masa muda (awal perkahwinan)

# 7 - Di masa memasuki pertengahan

# 5 - Di masa menghadapi masa tua

# 3 - Di masa tua (penghujung perkahwinan)

Jika baki :-

0 - Bulan Purnama
Di waktu ini rumah tangga sangat bahagia, hidup penuh dengan aman dan damai. Tidak berlaku kekecohan. Jika pasangan ini subur kemungkinan mendapat ramai anak.

1 - Biji Di Tasik
Di waktu ini pasangan hidup dengan keadaan kewangan yang hanya cukup makan. Tidak mewah (dengan kadar masing-masing) dengan kata lain tidak cukup duit atau susah sedikit untuk mendapatkan duit. Rezeki payah.

2 - Anak Raja Sekandang
Di waktu ini pasangan suami isteri romantis, rasa secocok, rasa sama padan dan saling memahami. Maka rumahtangga menjadi bahagia.

3 - Anak Raja Kepanasan
Di waktu ini sering berlaku pertengkaran, bergaduh, bermasam muka iaitu dengan kata lain perselisihan faham sering berlaku. Jika dibiarkan berlarutan rumahtangga akan hancur.

4 - Abu Atas Tunggul
Di waktu ini duit ada tapi tidak pernah cukup. Jika dapat wang pun hanya sekadar dapat lihat sahaja. Wang itu cepat habis digunakan. Ada-ada saja perkara yang hendak dibelanjakan. Senang datang senang habis. Poket sentiasa kosong.

5 - Telaga Di Bawah Bukit
Di waktu ini rezeki datang melimpah-limpah. Tidak menghadapi masalah kewangan. Hidup senang.

6 - Tanduk Seberkas
Di waktu ini pasangan menjadi romantis, penuh kemesraan dan penuh kasih sayang.

7 - Naga Seru
Di waktu ini pasangan tidak tenteram kerana masalah kuat cemburu. Selalu tidak percaya pada pasangan.

8 - -sama seperti nombor 0-

Tuesday, 10 May 2011

Ku ingin menjadi seperti ini.....



WANITA HIASAN DUNIA....
SEINDAH HIASAN ADALAH WANITA SOLEHAH.....


















KECANTIKAN ITU HANYALAH MILIK YANG MAHA ESA

ciri-ciri lelaki idaman wanita

Berikut adalah 13 ciri-ciri lelaki pilihan wanita, diatur mengikut perspektif seorang gadis Melayu beragama Islam khusus untuk panduan Anda:

1. Taat kepada Allah, taat pada ajaran Rasul.
2. Mahir membaca Al-Quran dengan lancar, hafal surah-surah asas dan doa-doa asas, rajin membaca Al-Quran.
3. Mempunyai pekerjaan tetap dan memiliki sumber pendapatan tetap.
4. Suka menyeru orang lain kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.
5. Ada sikap optimis – berjuang mencapai kecemerlangan dalam hidup.
6. Bersih dari sebarang kemungkaran yang nampak dan tak nampak.
7. Baik kata-katanya, cemerlanga perilakunya, seorang lelaki yang jujur.
8. Tak pernah tinggal yang wajib, rajin melaksanakan amalan sunat dalam beribadah.
9. Berani menhadapi cercaan dan berani menghadapi orang yang mencela.
10 Tahu, faham dan sanggup melaksanakan tanggungawab.
11. Bersifat terbuka, pemaaf dan penyantun.
12. Tenang air mukanya, waspada dan bijak dalam membuat keputusan.
13. Jika dia berkahwin, dia dapat melayan isteri dengan baik.

Sebaik-sebaik seorag lelaki yang menjadi suami adalah suami yang berlaku baik pada isterinya

wanita idaman lelaki

Benarlah kata-kata sikap lelaki memang sukar ditelah. Perangai mereka ada kalanya memeningkan kepala wanita terutama yang mencintainya. Anda perlu menunjukkan rasa kasih mendalam terhadapnya demi meraih cintanya. Walaupun pada dasarnya cinta tidak semestinya berakhir dengan perkahwinan, anda harus memberi sebahagian hati untuk membuat dia tertawan.
Untuk merasai lebih dicintai, anda sendiri harus mengetahui apa yang disukai lelaki pilihan anda itu. Jika lelaki sukakan wanita yang memenuhi cita rasanya, cubalah belajar mengenali hati lelaki. Mana tahu sikap anda yang pandai mengambil hati, tidak mementingkan diri sendiri selain boleh bertolak ansur menjadi faktor lelaki itu memuja anda suatu hari nanti.
Lelaki juga tidak suka wanita yang mengada-ngada selain wanita yang agak ganas dalam bergaul. Untuk itu, tatacara pergaulan perlu dijaga supaya anda menjadi wanita yang lemah-lembut dan berhemah sepanjang pergaulan. Ia penting kerana anda tidak terlalu menampakkan sikap yang membuatkan lelaki cepat muak atau meluat.
Mungkin anda boleh mencuba petua ini, mana tahu persahabatan yang disemai berakhir dengan ikatan suci:
1. Jadi pendengar setia
Lelaki suka wanita menjadi pendengar setia dan tidak suka kaum hawa yang suka membangkang.
2. Tarikan derapan kasut
Bunyi derapan kasut ketika berjalan juga mampu menarik perhatian lelaki.
3. Jangan bersolek tebal
Lelaki tidak suka jika anda memakai alat solek terlalu tebal.
4. Ingat hari pentingnya
Mengetahui bila hari lahirnya antara resipi penting yang perlu diketahui. Berbuatlah sesuatu untuk hari pentingnya itu.
5. Hormatinya
Menghormati dirinya, keluarga dan teman-teman yang rapat dengannya.
6. Jangan terlalu kebudak-budakan
Bersikap matang dalam tutur kata dan tingkah laku. Lelaki tidak suka wanita yang bersikap terlalu kebudak-budakan.
7. Agresif
Lelaki suka sikap wanita yang agresif.
8. Jangan terlalu seronok
Jangan terlalu seronok ketika bertemu dan berbual dengannya. Contohnya berbual terlalu lama di telefon untuk perkenalan pertama.

9. Jangan ganas

Jangan terlalu bersikap kelelakian dan ganas dalam pergaulan.
10. Jangan terlalu baik
Jangan terlalu menunjukkan bahawa kamu ini terlalu baik dan sempurna.
11. Jangan perasan
Jangan perasan bahawa kamu ini mempunyai paras rupa yang jelita.
12.Sikap sederhana
Sentiasa memegang prinsip sederhana dan tidak boros di dalam perbelanjaan.
13. Sikap keibuan
Bersikap keibuan adalah antara petua yang perlu dititikberatkan.
14. Lemah-lembut
Sentiasa bercakap lembut dengan mereka.
15. Sensitif
Ketahuilah mereka adalah golongan yang terlalu sensitif dan sukakan kelembutan apatah lagi daripada seorang gadis.
16. Kenali dirinya
Kenali siapa dirinya yang sebenar sebelum anda memulakan langkah untuk memikat.
17. Jaga kecantikan
Lelaki sukakan wanita yang suka menjaga kulit. Jangan biarkan wajah anda dipenuhi jerawat batu!
18. Gaya kemas
Aset penting bagi anda untuk memikat lelaki adalah mata, punggung dan gaya langkah yang kemas.
19. Jangan kuno
Jangan bersikap terlalu kuno.
20. Sering tanya khabar
Bertanya khabar sekurang-kurangnya dua kali seminggu supaya tali persahabatan anda dengannya tidak putus begitu saja. Mungkin suatu hari nanti sikap anda yang terlalu mengambil berat mampu menarik perhatiannya.
21. Jujur dalam tingkah laku
Usia dan bentuk badan bukan menjadi ukuran penting tetapi kecerdikan, kejujuran serta tingkah laku yang bersopan-santun.
22. Suka yang beragama
Lelaki sukakan seorang wanita yang beriman dan beragama namun begitu anda tidaklah perlu terlalu alim.
23. Tidak mudah dipermainkan
Menunjukkan bahawa anda bukanlah seorang gadis yang mudah dipermainkan selain tidak terlalu merengek dan mengada-ngada.
24. Jangan tunjuk lemah
Jangan tunjukkan kelemahan anda ketika berada di samping lelaki yang anda minati.
25. Tunjuk matang
Lelaki sukakan wanita yang bijaksana dan matang serta mudah diajak berbincang.
26.Suka dimanja
Yang paling penting, lelaki suka dimanja dengan belaian dan kata-kata romantik.

hmm...masalah gigi lagi...

huh!!!xabis2 la mslh gigi je...ak da la xske jmp doktor gigi....
bau klinik pun ak da xske.....hadoi......
cpt la skit tampal gigi ni.....
ak xnk jmp doktor gigi lagi laa.....xnak!!!!!!!!!!!!!!!!

Friday, 6 May 2011

wanita solehah!

Wanita hiasa dunia.....

Wanita pilihan....

Wanita Beragama Jamin Kebahagiaan Rumah Tangga

FIRMAN Allah bermaksud: “Dan kahwinkanlah orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang yang salih daripada hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka daripada limpah kurnia-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Nur: 32).

Ibnu Kathir menegaskan, ayat itu mengandungi beberapa hukum yang jelas dan suruhan wajib ditaati. Ayat itu perintah supaya mengahwinkan sesiapa dalam kalangan umat Islam yang mampu dan bersedia.
 


Sebahagian ulama berpendapat, wajib kahwin bagi setiap yang mampu. Mereka mengambil dalil sabda Nabi bermaksud: “Wahai sekalian pemuda, barang siapa daripada kalangan kamu yang berkemampuan untuk berkahwin, maka hendaklah ia berkahwin. Sesungguhnya ia (perkahwinan) boleh menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan. Barang siapa yang tidak mampu, maka hendaklah ia berpuasa kerana ia (puasa itu) menjadi penawar baginya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Imam al-Qurtubi mentafsirkan perintah berkahwin termasuk dalam bab pengawalan kehormatan diri dan kebaikan maslahah ummah. Dengan kata lain, kahwinkan orang yang tiada pasangan dalam kalangan kamu kerana sesungguhnya ia adalah jalan menjaga kehormatan diri.
Kemudian ayat tadi menerangkan hukum mengenai hamba. Dikatakan juga bahawa makna ayat itu ialah hendaklah keinginan untuk mengahwinkan hamba itu mesti hamba yang baik, maka harus mengahwinkannya.
Rasulullah bersabda maksudnya: “Dinikahi seorang wanita kerana empat perkara iaitu harta, keturunan, rupa paras dan agamanya. Utamakan yang punya agama, kamu akan memperoleh keuntungan.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).
Rasulullah bersabda lagi maksudnya: “Bila anda didatangi oleh orang yang ada agama dan berakhlak baik, maka terimalah jangan dipersiakan nanti kamu ditimpa bencana dan malapetaka.” (Hadis riwayat Tirmizi dan Ahmad)
Allah berfirman maksudnya: “Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui.”
Imam al-Qurtubi mentafsirkan, ayat itu merujuk kepada orang yang merdeka. Maknanya, janganlah kamu halang daripada mengahwinkan mereka dengan sebab kemiskinan si lelaki atau perempuan. Ayat ini adalah janji Allah dengan kekayaan kepada orang berkahwin yang mencari keredaan Allah dan memelihara diri daripada maksiat.
Rasulullah bersabda maksudnya: “Tiga perkara yang setiap mereka itu adalah hak ke atas Allah menolongnya, iaitu orang yang berjuang pada jalan Allah, orang yang ingin berkahwin yang ingin memelihara kehormatan, dan hamba mukatab yang mahu merdeka.” (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Nabi Muhammad pernah mengahwinkan seorang perempuan yang datang kepada Baginda menyerahkan dirinya kepada seorang yang tidak berharta melainkan sehelai kain. Tidak lama selepas itu, perempuan tadi menuntut fasakh nikah kerana kemiskinan, kerana ia pernah atau biasa susah.
Adapun yang sering berlaku demikian (fasakh) ialah apabila seorang perempuan yang sebelumnya hidup senang, tiba-tiba hidup susah selepas berkahwin, kerana biasanya rasa lapar membuatkan orang itu tidak boleh bersabar.
An-Naqqaasy berkata, ayat ini menjadi hujah terhadap orang yang berkata: “Sesungguhnya kadi boleh memisahkan antara suami isteri jika suami itu miskin yang menyebabkan dia tidak mampu memberi nafkah kepada isterinya.”
Ini adalah pendapat yang daif. Ayat ini bukan hukum pada orang yang tidak mampu memberi nafkah, tetapi ia adalah janji akan diberikan kekayaan bagi orang yang berkahwin orang miskin. Adapun orang yang kahwin orang senang, tetapi menjadi susah selepas daripada itu, maka boleh dipisahkan antara kedua-duanya.
Allah berfirman: “Jika keduanya bercerai, maka Allah akan memberi kecukupan kepada masing-masing dari limpah kurnia-Nya.” (Surah An-Nisa: 130)

Thursday, 5 May 2011

Enda (Ungu) - Maafkan Aku.flv

aku buntu!!!

knp dy tulis kt wall fb???ya Allah!!...
knp ak bru prasan????
dy wt ak rse bslh sgt.....malunye ak kt adk dy........-______-
hmm....mmg dugaan......cdy sungguh...
xtw nk ckp cmne.......
ak tw ,ak yg slh sbb mtk putus!!!ak tw!!!!ak bkn suka2 wt kputusan ni.....
bodohla ak kalo mcm 2.....
tp ak wt mcm ni utk kebaikan dy.......
fahamla prasaan ak ni....
ak sayangkan dy...ak xnk dy kne mrh sbb ak.....
cinta aku dan dy x d restui...jd ak rse ni je yg terbaik utk dy......
ak da xdpt pertahankan cinta ni lg......
tolonglaa.......ak xde niat pun nk kecewekan ati dy..........
semua ini adalah utk kebaikan dy.....
ak yakin....ade ppuan yg lebih baik dr ak utk dy......

Kpd SI DIA,
B....syg bkn sje2 wt kptsn ini...syg wt demi utk kebaikan b......
xpelaa.....syg tw....ni sume slh syg......syg mtk maaf......:-(
syg sentiasa doakan kebahagiaan b.......
syg mtk maaf sgt2....syg wt kptsan ni sbb syg xnk sakiti b.....
syg xnk susahkan b......syg mtk maaf jika slame pkenalan kita syg byk sush kn b,....
maafkan syg jika syg sakiti ati b.........syg minta maaf dr ujung rambut hingga ujung kaki......
b...kalo nk mrh syg mrh la...syg tw, syg salah...tp 1 je yg syg arapkan....
b jgn benci syg.......

B,......
jg dri baik2.....jgn nkal2.....b kne jga dri b lbih dari segalanya.....
paling penting ingat ALLAH....Dy selalu bsame kita.......
bykn bdoa kpd Dy...syg akn doakn yg terbaik utk b........
moga kita akn d pertemukan lg........insyaALLAH.....

Pesanan terakhir dari ku......
ingatlah Allah selalu...jgn tgglkan solat....
dan KENANGLAH DAKU DALAM DOAMU........

Tuesday, 3 May 2011

Sad, sad and sad.....

Sad....hmm...xtw nk ckp ape....
ati ak mcm berkecai-kecai.......
ak tpkse lakukn....ak tpakse......
ak syg dy...jd,ak tpkse wt kptsn mcm 2.......
cinta ak dan dy x drestui.......
sbbkn ak syg kn dy...ak tpkse wt mcmni....
ak hnya mmpu bdoa kpd Allah yg kptsn ak ni,btol......
Walaupun ak dn dy bpisah,ak ttp akn doakn kbhagiaan dy....
ak tw ak xlah layak utk dy....
dy ptot dpt ppuan lbh baik dr ak....
yg bleh mmbimbing n mmbhagiakn dy.......
ak tw....ak da kcewakn dy....dy mst sdy......tp......
dy kne tw,yg ak lakukn sume ni demi dy.......
ak sygkn dy.......

Wednesday, 20 April 2011

KENAPA?KENAPA? & KENAPA????

Knp ekk????haa...tgk! mukaddimah pun mule ngn KNP????
hurm......knp hidup ak mcm ni.....?ak tw,ni sume ktntuan Illahi....
ak bsyukur ats sgalanya........tp kdg2 ak xphm.......
Ak syg sseorg 2,tp ak ase mcm ak ni sndri2 jee.....knp ye???
ak bosan laa....ak slalu kne mcm ni.......tp ble ak sndri2 tu tb2 ade org lain yg mnemani ak......
ak hrgai dy sgt2......ak kliru........mcmane ni.......
Ya Allah.........dugaan ape yg Kau bri pd ku ini........
ak tw,org lain mst kte ni 1 prkra yg rmeh........mmg! mmg pun.....
tp, bg ak ni 1 pkare yg sukar.......ini mybbkan ati n prasaan.......
Hanya Tuhan yang  tahu.......

Monday, 18 April 2011

Urm...nthlaa....

Boring nyer.....ari2, tiap mlm mst ak sorg2 kt blik.....
erm,np ek...???ak pun plik laa....
np dorg xske dok kt blik sndri???ske dok kt blik org len....
hmmm....nthla....skati korg laa...............
This week,with book,book n book......hahaha...
nk final exam kte kn.....so,kne la bace buku.......hehehe...(tp xpun,ckit2 je..)
Esok ak nk g poliklinik.....em,eh...ak xskit pun laa....
ak g sne sbb nk tmpl gg umi ak sroh....hahaha...
sbnrnyer ati ni brat je nk pegi....tp da byk kali ak tangguh,x pegi2.....
so,esok mst kne pegi...dah!!jgn mls2......hahaha.....
ak xske la bau klinik gg...tiap kali msuk klinik gg je jntung ak mst bdebar.....
huh!!!ak hrp pas ni ak da xkn jmp ag da klinik gg...
xnk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!fuhhhh!!!....
cute kn baby ni.....hehehe.......
nnt baby syeira mst cute mcm dy....hehehe...
Mmmuuaahhx!


Friday, 15 April 2011

Test da abis....

Yea2!!!!Alhamdulillah sume test da selesai....hehe...seronok gler....
Erm,mlm ni nk lagho jap...alaa...tgk movie je...cte magika.....
hehehe...tp in the same time aku ase sunyi lak....
zayyana tido,umie g blik ana n hanim...
boring gak....urm,xpela....hehehe...
exam nk dkt da...23 bln 4....sabtu mggu dpn je....huh!
is it i'm ready???oh no.....!!!!
haha....so,kne stdy la ek.....^_-

Wednesday, 13 April 2011

Final exam!!!!

Subjek yg xpnh ak blaja pun....
Akaun!!!!
Dr skola Men bertmu kmbali d UITM...hehe..
Economi

Subjek wajib...
CTU(agama)

Subjek yg smstinye ade....
BEL(english)

adik bradik ngn perdagangan but versi BI...hehehe...
Marketing!!!

Sume subjek ni gler kentang!!!!hahaha,...ag2 akaun...gilo d buatnyer....haha...
wish me luck 4 final exam....!!!Aminnnn...

Monday, 11 April 2011

Lame x on9 blog...

Hehe....erm,rindu gler kt blog....lame x on en.....
sori....bz ckt.....ag smggu jep nk final exam....
pas2 mggu2 ni pnuh ngn test n quiz...
hehehe....wish me luck!!!

Friday, 1 April 2011

dimanakah kamu!!!!????

emm...mane sume org???
contact b,b xjwp...kol xangkat...
xkn da tido....hmmm,......-___-
sunyi nyer.......
mmber ak lak da anta msj tb2 da xbls2 la plak.....
hadoh!!!np ni.....??mne sume org......???!!!
sadish btol......

Thursday, 31 March 2011

Jumpa Yam...

Arini ak jumpa yam....dy mmber ak kt uitm but dy da pndah Kedah...
Hehe...actually,smlm ak da jmp dy kt pasar rabu uitm da....
erm...arini ak xg klas...hehe...xde mood...bleh plak en....?
arini ak tmn kn yam je...esk dy nk balik kedah da....
so,ak abskn mase ngn dy arini....hehehe...
Ni la Maryam mmber ak 2....tp ni pict mse sem lps...

Wednesday, 30 March 2011

Boring!!!

Hmm...........
dorg sume g dinner business.....boring gler.....
nk stdy,ak xde mood la plak.....so,ak tgk movie....
da abs tgk movie ak da xtw nk wtpe.....
b ak,ak msj dy xbls....xtw np...
xpelaa...pas2 ak msj kwn ak...

dy bls...so,dy yg tmn ak....
dy kwn lame ak....kwn skola mnengah,,,...
hahaha...ak xpnh smpt pun nk knl dy....sbb dy pndh dlu mse form 2...
yg ak tw name dy je...2 pun sbb dy kwn ngn bestfren ak mse kt skola dlu...
tb2,thun ni ak cntct dy...2pun kt fb....last2 ktorg cntc kt hp....haha...
lawak kn....tp seronok tw....dpt cntc blik kwn lame......^_^

Tuesday, 29 March 2011

Sayang....

Aku sayang dia sgt2......kalau bleh,ak nak hubungn antara aku dan dia x akn putus......
walaupun aku dan dia blm pernah bjmp ag,namun kasih syg ak trhdp dy ttp ukuh....
walaupun byk rintangan dan halangn yg aku dan dia alami,aku ttp sayang kn dy......
Aku brsyukur, krna tlh d tmukn dgn cinta sjati drpd seorg lelaki yg ak cari slame ini......
slame ak prnh couple aku xpnh rse prasaan sprt aku bersama dia skrg.....
mungkin ini di kata kn cinta pertama........
Hubungan aku dan dia sudah mnjangkau 1 tahun 3 bln.....
xprnah aku bercinta slame ini....
inilah kali pertama....
tp....walaupun dah setahun,aku dan dia masih blm bertemu.....
hmm...sedih sgt....ak selalu dgr cerita dari kwn aku...
setiap kali blik KL,dia mst akn jmp dgn cinta ati dy.......
perasaan cemburu 2 sudah tntu ade....hmm,......
xpela....mgkn ade hkmahnye knp aku dan dia blm di prtemukn lg.......
Jarak mmg bkn pghalang dlm prcintaan.....walaupun jarak aku dan dia agk jauh,
namun aku dan dia xpnh bergadoh....
bagi ak, rase syg antara aku dan dia smkin mndalam....
Indahkn cinta ni.....!!!???
walaupun aku mncintai seorang lelaki....cinta aku pd Allah,Rasul dan keluarga ku ttp ade...
itu smstnye ade.....aku xpnh lupa.......dan xpnh hilang.....
Cinta ku terhadap seorang lelaki ini mrupakan 1 inspirasi dan kebahagiaan bagi ku.....
krna,dia selalu bg aku kata2 smangat siap kali ak mlaku kn ssuatu.....
Apa yg aku harapkan...mudah2an hubungan aku dan dia di restui oleh semua....
dan hubbungan aku dan dia,bahagia hingga ke akhirnya,,.......
AMIN....insyaALLAH....