Friday, 20 May 2011

CINTA...

Cinta itu amat luas.....seluas-luasnye....
sukar di ungkapkan...kerana ianya lahir dari hati tulus dan suci......
banyak makna cinta jika ingin di erti kan......
cinta berkait rapat dgn kasih sayang.......
Bagi aku cinta itu penting n amat d prlukan dlm hidup....
CINTA???????
kpd SIAPA?????
Ermm....bg ak....cinta pd:


1. ALLAH
2. RASUL
3. UMI AYAH AKU....
4. SAUDARA KU...
5. INSAN YG AKAN MENJADI TEMAN HIDUP KU....
6. SAUDARA SEISLAM....

Wednesday, 11 May 2011

Rahsia keserasian anda

RAHSIA KESERASIAN PASANGAN



Bunyi sebutan nama; iaitu jika bunyi di :-

Depan = Markah 9
Atas = Markah 8
Bawah = Markah 5

Contoh:-
Nama Lelaki : Ahmad Azhar
Sebutan : Ah + mad + Az + har
Markah : 8 + 8 + 8 + 8
Jumlah : 32 

Nama Perempuan : Arni Nazira
Sebutan : Ar + ni + Na + zi + ra
Markah : 8 + 5 + 8 + 5 + 8
Jumlah : 34

So Jumlah Keseluruhan : 32 + 34 = 66

Mencari baki :-

Jumlah 66 dibahagi pula dengan nombor 9, 7, 5 dan 3.

Iaitu:-

66 bahagi 9... baki ialah 3
66 bahagi 7... baki ialah 3
66 bahagi 5... baki ialah 1
66 bahagi 3... baki ialah 0

** Oleh itu baki ialah 3, 3, 1 dan 0 (baca dari atas ke bawah)

Peringkat perjalanan usia perkahwinan (9, 7, 5, 3)

# 9 - Di masa muda (awal perkahwinan)

# 7 - Di masa memasuki pertengahan

# 5 - Di masa menghadapi masa tua

# 3 - Di masa tua (penghujung perkahwinan)

Jika baki :-

0 - Bulan Purnama
Di waktu ini rumah tangga sangat bahagia, hidup penuh dengan aman dan damai. Tidak berlaku kekecohan. Jika pasangan ini subur kemungkinan mendapat ramai anak.

1 - Biji Di Tasik
Di waktu ini pasangan hidup dengan keadaan kewangan yang hanya cukup makan. Tidak mewah (dengan kadar masing-masing) dengan kata lain tidak cukup duit atau susah sedikit untuk mendapatkan duit. Rezeki payah.

2 - Anak Raja Sekandang
Di waktu ini pasangan suami isteri romantis, rasa secocok, rasa sama padan dan saling memahami. Maka rumahtangga menjadi bahagia.

3 - Anak Raja Kepanasan
Di waktu ini sering berlaku pertengkaran, bergaduh, bermasam muka iaitu dengan kata lain perselisihan faham sering berlaku. Jika dibiarkan berlarutan rumahtangga akan hancur.

4 - Abu Atas Tunggul
Di waktu ini duit ada tapi tidak pernah cukup. Jika dapat wang pun hanya sekadar dapat lihat sahaja. Wang itu cepat habis digunakan. Ada-ada saja perkara yang hendak dibelanjakan. Senang datang senang habis. Poket sentiasa kosong.

5 - Telaga Di Bawah Bukit
Di waktu ini rezeki datang melimpah-limpah. Tidak menghadapi masalah kewangan. Hidup senang.

6 - Tanduk Seberkas
Di waktu ini pasangan menjadi romantis, penuh kemesraan dan penuh kasih sayang.

7 - Naga Seru
Di waktu ini pasangan tidak tenteram kerana masalah kuat cemburu. Selalu tidak percaya pada pasangan.

8 - -sama seperti nombor 0-

Tuesday, 10 May 2011

Ku ingin menjadi seperti ini.....



WANITA HIASAN DUNIA....
SEINDAH HIASAN ADALAH WANITA SOLEHAH.....


















KECANTIKAN ITU HANYALAH MILIK YANG MAHA ESA

ciri-ciri lelaki idaman wanita

Berikut adalah 13 ciri-ciri lelaki pilihan wanita, diatur mengikut perspektif seorang gadis Melayu beragama Islam khusus untuk panduan Anda:

1. Taat kepada Allah, taat pada ajaran Rasul.
2. Mahir membaca Al-Quran dengan lancar, hafal surah-surah asas dan doa-doa asas, rajin membaca Al-Quran.
3. Mempunyai pekerjaan tetap dan memiliki sumber pendapatan tetap.
4. Suka menyeru orang lain kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.
5. Ada sikap optimis – berjuang mencapai kecemerlangan dalam hidup.
6. Bersih dari sebarang kemungkaran yang nampak dan tak nampak.
7. Baik kata-katanya, cemerlanga perilakunya, seorang lelaki yang jujur.
8. Tak pernah tinggal yang wajib, rajin melaksanakan amalan sunat dalam beribadah.
9. Berani menhadapi cercaan dan berani menghadapi orang yang mencela.
10 Tahu, faham dan sanggup melaksanakan tanggungawab.
11. Bersifat terbuka, pemaaf dan penyantun.
12. Tenang air mukanya, waspada dan bijak dalam membuat keputusan.
13. Jika dia berkahwin, dia dapat melayan isteri dengan baik.

Sebaik-sebaik seorag lelaki yang menjadi suami adalah suami yang berlaku baik pada isterinya

wanita idaman lelaki

Benarlah kata-kata sikap lelaki memang sukar ditelah. Perangai mereka ada kalanya memeningkan kepala wanita terutama yang mencintainya. Anda perlu menunjukkan rasa kasih mendalam terhadapnya demi meraih cintanya. Walaupun pada dasarnya cinta tidak semestinya berakhir dengan perkahwinan, anda harus memberi sebahagian hati untuk membuat dia tertawan.
Untuk merasai lebih dicintai, anda sendiri harus mengetahui apa yang disukai lelaki pilihan anda itu. Jika lelaki sukakan wanita yang memenuhi cita rasanya, cubalah belajar mengenali hati lelaki. Mana tahu sikap anda yang pandai mengambil hati, tidak mementingkan diri sendiri selain boleh bertolak ansur menjadi faktor lelaki itu memuja anda suatu hari nanti.
Lelaki juga tidak suka wanita yang mengada-ngada selain wanita yang agak ganas dalam bergaul. Untuk itu, tatacara pergaulan perlu dijaga supaya anda menjadi wanita yang lemah-lembut dan berhemah sepanjang pergaulan. Ia penting kerana anda tidak terlalu menampakkan sikap yang membuatkan lelaki cepat muak atau meluat.
Mungkin anda boleh mencuba petua ini, mana tahu persahabatan yang disemai berakhir dengan ikatan suci:
1. Jadi pendengar setia
Lelaki suka wanita menjadi pendengar setia dan tidak suka kaum hawa yang suka membangkang.
2. Tarikan derapan kasut
Bunyi derapan kasut ketika berjalan juga mampu menarik perhatian lelaki.
3. Jangan bersolek tebal
Lelaki tidak suka jika anda memakai alat solek terlalu tebal.
4. Ingat hari pentingnya
Mengetahui bila hari lahirnya antara resipi penting yang perlu diketahui. Berbuatlah sesuatu untuk hari pentingnya itu.
5. Hormatinya
Menghormati dirinya, keluarga dan teman-teman yang rapat dengannya.
6. Jangan terlalu kebudak-budakan
Bersikap matang dalam tutur kata dan tingkah laku. Lelaki tidak suka wanita yang bersikap terlalu kebudak-budakan.
7. Agresif
Lelaki suka sikap wanita yang agresif.
8. Jangan terlalu seronok
Jangan terlalu seronok ketika bertemu dan berbual dengannya. Contohnya berbual terlalu lama di telefon untuk perkenalan pertama.

9. Jangan ganas

Jangan terlalu bersikap kelelakian dan ganas dalam pergaulan.
10. Jangan terlalu baik
Jangan terlalu menunjukkan bahawa kamu ini terlalu baik dan sempurna.
11. Jangan perasan
Jangan perasan bahawa kamu ini mempunyai paras rupa yang jelita.
12.Sikap sederhana
Sentiasa memegang prinsip sederhana dan tidak boros di dalam perbelanjaan.
13. Sikap keibuan
Bersikap keibuan adalah antara petua yang perlu dititikberatkan.
14. Lemah-lembut
Sentiasa bercakap lembut dengan mereka.
15. Sensitif
Ketahuilah mereka adalah golongan yang terlalu sensitif dan sukakan kelembutan apatah lagi daripada seorang gadis.
16. Kenali dirinya
Kenali siapa dirinya yang sebenar sebelum anda memulakan langkah untuk memikat.
17. Jaga kecantikan
Lelaki sukakan wanita yang suka menjaga kulit. Jangan biarkan wajah anda dipenuhi jerawat batu!
18. Gaya kemas
Aset penting bagi anda untuk memikat lelaki adalah mata, punggung dan gaya langkah yang kemas.
19. Jangan kuno
Jangan bersikap terlalu kuno.
20. Sering tanya khabar
Bertanya khabar sekurang-kurangnya dua kali seminggu supaya tali persahabatan anda dengannya tidak putus begitu saja. Mungkin suatu hari nanti sikap anda yang terlalu mengambil berat mampu menarik perhatiannya.
21. Jujur dalam tingkah laku
Usia dan bentuk badan bukan menjadi ukuran penting tetapi kecerdikan, kejujuran serta tingkah laku yang bersopan-santun.
22. Suka yang beragama
Lelaki sukakan seorang wanita yang beriman dan beragama namun begitu anda tidaklah perlu terlalu alim.
23. Tidak mudah dipermainkan
Menunjukkan bahawa anda bukanlah seorang gadis yang mudah dipermainkan selain tidak terlalu merengek dan mengada-ngada.
24. Jangan tunjuk lemah
Jangan tunjukkan kelemahan anda ketika berada di samping lelaki yang anda minati.
25. Tunjuk matang
Lelaki sukakan wanita yang bijaksana dan matang serta mudah diajak berbincang.
26.Suka dimanja
Yang paling penting, lelaki suka dimanja dengan belaian dan kata-kata romantik.

hmm...masalah gigi lagi...

huh!!!xabis2 la mslh gigi je...ak da la xske jmp doktor gigi....
bau klinik pun ak da xske.....hadoi......
cpt la skit tampal gigi ni.....
ak xnk jmp doktor gigi lagi laa.....xnak!!!!!!!!!!!!!!!!

Friday, 6 May 2011

wanita solehah!

Wanita hiasa dunia.....

Wanita pilihan....

Wanita Beragama Jamin Kebahagiaan Rumah Tangga

FIRMAN Allah bermaksud: “Dan kahwinkanlah orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang yang salih daripada hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka daripada limpah kurnia-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Nur: 32).

Ibnu Kathir menegaskan, ayat itu mengandungi beberapa hukum yang jelas dan suruhan wajib ditaati. Ayat itu perintah supaya mengahwinkan sesiapa dalam kalangan umat Islam yang mampu dan bersedia.
 


Sebahagian ulama berpendapat, wajib kahwin bagi setiap yang mampu. Mereka mengambil dalil sabda Nabi bermaksud: “Wahai sekalian pemuda, barang siapa daripada kalangan kamu yang berkemampuan untuk berkahwin, maka hendaklah ia berkahwin. Sesungguhnya ia (perkahwinan) boleh menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan. Barang siapa yang tidak mampu, maka hendaklah ia berpuasa kerana ia (puasa itu) menjadi penawar baginya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Imam al-Qurtubi mentafsirkan perintah berkahwin termasuk dalam bab pengawalan kehormatan diri dan kebaikan maslahah ummah. Dengan kata lain, kahwinkan orang yang tiada pasangan dalam kalangan kamu kerana sesungguhnya ia adalah jalan menjaga kehormatan diri.
Kemudian ayat tadi menerangkan hukum mengenai hamba. Dikatakan juga bahawa makna ayat itu ialah hendaklah keinginan untuk mengahwinkan hamba itu mesti hamba yang baik, maka harus mengahwinkannya.
Rasulullah bersabda maksudnya: “Dinikahi seorang wanita kerana empat perkara iaitu harta, keturunan, rupa paras dan agamanya. Utamakan yang punya agama, kamu akan memperoleh keuntungan.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).
Rasulullah bersabda lagi maksudnya: “Bila anda didatangi oleh orang yang ada agama dan berakhlak baik, maka terimalah jangan dipersiakan nanti kamu ditimpa bencana dan malapetaka.” (Hadis riwayat Tirmizi dan Ahmad)
Allah berfirman maksudnya: “Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui.”
Imam al-Qurtubi mentafsirkan, ayat itu merujuk kepada orang yang merdeka. Maknanya, janganlah kamu halang daripada mengahwinkan mereka dengan sebab kemiskinan si lelaki atau perempuan. Ayat ini adalah janji Allah dengan kekayaan kepada orang berkahwin yang mencari keredaan Allah dan memelihara diri daripada maksiat.
Rasulullah bersabda maksudnya: “Tiga perkara yang setiap mereka itu adalah hak ke atas Allah menolongnya, iaitu orang yang berjuang pada jalan Allah, orang yang ingin berkahwin yang ingin memelihara kehormatan, dan hamba mukatab yang mahu merdeka.” (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Nabi Muhammad pernah mengahwinkan seorang perempuan yang datang kepada Baginda menyerahkan dirinya kepada seorang yang tidak berharta melainkan sehelai kain. Tidak lama selepas itu, perempuan tadi menuntut fasakh nikah kerana kemiskinan, kerana ia pernah atau biasa susah.
Adapun yang sering berlaku demikian (fasakh) ialah apabila seorang perempuan yang sebelumnya hidup senang, tiba-tiba hidup susah selepas berkahwin, kerana biasanya rasa lapar membuatkan orang itu tidak boleh bersabar.
An-Naqqaasy berkata, ayat ini menjadi hujah terhadap orang yang berkata: “Sesungguhnya kadi boleh memisahkan antara suami isteri jika suami itu miskin yang menyebabkan dia tidak mampu memberi nafkah kepada isterinya.”
Ini adalah pendapat yang daif. Ayat ini bukan hukum pada orang yang tidak mampu memberi nafkah, tetapi ia adalah janji akan diberikan kekayaan bagi orang yang berkahwin orang miskin. Adapun orang yang kahwin orang senang, tetapi menjadi susah selepas daripada itu, maka boleh dipisahkan antara kedua-duanya.
Allah berfirman: “Jika keduanya bercerai, maka Allah akan memberi kecukupan kepada masing-masing dari limpah kurnia-Nya.” (Surah An-Nisa: 130)

Thursday, 5 May 2011

Enda (Ungu) - Maafkan Aku.flv

aku buntu!!!

knp dy tulis kt wall fb???ya Allah!!...
knp ak bru prasan????
dy wt ak rse bslh sgt.....malunye ak kt adk dy........-______-
hmm....mmg dugaan......cdy sungguh...
xtw nk ckp cmne.......
ak tw ,ak yg slh sbb mtk putus!!!ak tw!!!!ak bkn suka2 wt kputusan ni.....
bodohla ak kalo mcm 2.....
tp ak wt mcm ni utk kebaikan dy.......
fahamla prasaan ak ni....
ak sayangkan dy...ak xnk dy kne mrh sbb ak.....
cinta aku dan dy x d restui...jd ak rse ni je yg terbaik utk dy......
ak da xdpt pertahankan cinta ni lg......
tolonglaa.......ak xde niat pun nk kecewekan ati dy..........
semua ini adalah utk kebaikan dy.....
ak yakin....ade ppuan yg lebih baik dr ak utk dy......

Kpd SI DIA,
B....syg bkn sje2 wt kptsn ini...syg wt demi utk kebaikan b......
xpelaa.....syg tw....ni sume slh syg......syg mtk maaf......:-(
syg sentiasa doakan kebahagiaan b.......
syg mtk maaf sgt2....syg wt kptsan ni sbb syg xnk sakiti b.....
syg xnk susahkan b......syg mtk maaf jika slame pkenalan kita syg byk sush kn b,....
maafkan syg jika syg sakiti ati b.........syg minta maaf dr ujung rambut hingga ujung kaki......
b...kalo nk mrh syg mrh la...syg tw, syg salah...tp 1 je yg syg arapkan....
b jgn benci syg.......

B,......
jg dri baik2.....jgn nkal2.....b kne jga dri b lbih dari segalanya.....
paling penting ingat ALLAH....Dy selalu bsame kita.......
bykn bdoa kpd Dy...syg akn doakn yg terbaik utk b........
moga kita akn d pertemukan lg........insyaALLAH.....

Pesanan terakhir dari ku......
ingatlah Allah selalu...jgn tgglkan solat....
dan KENANGLAH DAKU DALAM DOAMU........

Tuesday, 3 May 2011

Sad, sad and sad.....

Sad....hmm...xtw nk ckp ape....
ati ak mcm berkecai-kecai.......
ak tpkse lakukn....ak tpakse......
ak syg dy...jd,ak tpkse wt kptsn mcm 2.......
cinta ak dan dy x drestui.......
sbbkn ak syg kn dy...ak tpkse wt mcmni....
ak hnya mmpu bdoa kpd Allah yg kptsn ak ni,btol......
Walaupun ak dn dy bpisah,ak ttp akn doakn kbhagiaan dy....
ak tw ak xlah layak utk dy....
dy ptot dpt ppuan lbh baik dr ak....
yg bleh mmbimbing n mmbhagiakn dy.......
ak tw....ak da kcewakn dy....dy mst sdy......tp......
dy kne tw,yg ak lakukn sume ni demi dy.......
ak sygkn dy.......